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Original communications

Circulating tissue factor and microparticles are not increased in patients with deep vein thrombosis

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526/a000081

Background: Circulating Tissue Factor (TF) is associated with inflammation and may contribute to thrombotic events. Aim of this study was to analyze circulating TF activity and proinflammatory cytokines in patients with deep venous thrombosis. Patients and methods: Forty-eight patients with deep vein thrombosis and 45 control subjects were included. Venous blood samples were obtained at diagnosis for analysis of TF activity, TF antigen, prothrombin fragment F1 + 2, microparticles (expressing phosphatidylserine and supporting FXa generation), Interleukin (IL)-1beta, IL-6, IL-8, IL-10, IL-12 and Tumor-Necrosis-Factor-alpha (TNF). Results: TF antigen, activity and microparticles were similar in both groups: In contrast, a significant increase in plasma IL-6, IL-8 and F1 + 2 levels was found in thrombosis. This increase in IL-6 and IL-8 as well as F1 + 2 was not correlated with the extent of thrombosis, predisposing factors or onset of symptoms. Conclusions: Circulating TF and microparticles are not elevated in deep venous thrombosis. The increase in IL-6, IL-8 and F1 + 2 during thrombosis was not proportional to the extent or predisposing risk factors.

Hintergrund: Zirkulierender Tissue Factor (TF) ist mit einer Entzündungsreaktion assoziiert und könnte beim Auftreten von thrombotischen Ereignissen eine Rolle spielen. Patienten und Methoden: In die Studie wurden 48 Patienten mit einer tiefen Beinvenenthrombose und 45 Kontrollpatienten eingeschlossen. Bei Diagnosestellung wurden venöse Blutproben zur Bestimmung von TF Aktivität, TF Antigen, Prothrombinfragment F1 + 2, Mikropartikel, Interleukin (IL)-1beta, IL-6, IL-8, IL-10, IL-12 und Tumornekrosefaktor-alpha bestimmt. Ergebnisse: TF Antigen, Aktivität und Mikropartikel waren vergleichbar in beiden Gruppen. Es zeigte sich ein signifikanter Anstieg in den Plasmakonzentrationen von IL-6, IL-8 und F1 + 2 bei Thrombosepatienten. Dieser Anstieg war jedoch nicht mit dem Ausmaß der Thrombose, dem Bestehen von Risikofaktoren oder der Dauer der Symptome assoziiert. Schlussfolgerungen: Zirkulierender TF und Mikropartikel sind bei der tiefen Venenthrombose nicht erhöht. Der Anstieg in IL-6, IL-8 und F1 + 2 bei Thrombosepatienten war unabhängig vom Ausmaß der Thrombose oder bestehenden Risikofaktoren.