Skip to main content
Originalarbeit

Patientinnen und Patienten mit psychiatrischen Komorbiditäten im Akutspital

Ein Spannungsfeld mit interprofessionellem Handlungsbedarf

Published Online:https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000718

Zusammenfassung.Hintergrund: Nicht selten weisen Patientinnen und Patienten, die aufgrund eines somatischen Befunds in einem darauf spezialisierten Akutspital hospitalisiert sind, psychiatrische Komorbiditäten auf. Sie bleiben im somatisch ausgerichteten Behandlungskontext oft unerkannt oder, falls diagnostiziert, unbeachtet. Solange der somatische Befund im Vordergrund von Behandlung, Pflege und Betreuung stehen kann, bleibt dies meist unproblematisch. Tritt die psychiatrische Komorbidität jedoch in den Vordergrund, kann die Patientensituation rasch herausfordernder werden, der Aufwand nach oben schnellen und für Patientinnen und Patienten nachteilige Konsequenzen haben. Fragestellung / Ziel: Wir untersuchten den Handlungsbedarf für diese Patientengruppe aus Sicht von Pflegenden in einem Deutschschweizer Universitätsspital. Methode: Im Rahmen zweier Gruppendiskussionen schilderten Pflegende eskalierende Situationen und evaluierten anschließend bedingende Faktoren, gewonnene Erkenntnisse und Maßnahmen zur besseren Steuerung und Prävention. Ergebnisse: Pflegende erleben solche Patientensituationen als belastend und sehen großen Handlungsbedarf für sich und für das interprofessionelle Team. Kernpunkte der Intervention sind Wachsamkeit im klinischen Alltag, spezifischer Wissenserwerb und ein leicht zugängliches Unterstützungssystem vor Ort. Schlussfolgerungen: Die Pflege von Patientinnen und Patienten im Akutspital muss mögliche psychiatrische Komorbiditäten zwingend berücksichtigen. Dies erfordert jedoch erweiterte Kompetenzen und einen organisationsweiten, interprofessionellen Ansatz.


Patients with psychiatric comorbidities in the acute hospital – a field of tension with interprofessional need for action – results from a pilot study

Abstract.Background: Psychiatric comorbidities are frequent in patients hospitalized in an acute care hospital. They often remain undetected or, if diagnosed, neglected. As long as the somatic disease can be properly cared for and treated, this usually remains unproblematic. However, the situation can quickly tip over if psychiatric comorbidities interfere with care and treatment leading to a higher level of care and adverse consequences for patients. Aim: We investigated the need for action for this patient group from the nurses’ perspective in a Swiss-German university hospital. Method: In two group discussions, nurses described intense situations, followed by an evaluation of determining factors, insights gained and measures taken to control these situations and prevent them. Results: Nurses experience the described situations as stressful and express a great need for action for themselves and for the interprofessional team. Key points are vigilance in everyday clinical practice, specific knowledge acquisition and an easily accessible local support system. Conclusions: In an acute care hospital, psychiatric comorbidities must be taken into account. However, this requires advanced skills and an organizational, interprofessional approach.

Literatur

  • Anderson, M. & Standen, P. J. (2007). Attitudes towards suicide among nurses and doctors working with children and young people who self-harm. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 14 (5), 470 – 477. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Bressi, S. K., Marcus, S. C. & Solomon, P. L. (2006). The impact of psychiatric comorbidity on general hospital length of stay. Psychiatric Quarterly, 77 (3), 203 – 209. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Brohan, E., Gauci, D., Sartorius, N., Thornicroft, G. & Group, G. A.-E. S. (2011). Self-stigma, empowerment and perceived discrimination among people with bipolar disorder or depression in 13 European countries: the GAMIAN-Europe study. Journal of Affective Disorders, 129 (1 – 3), 56 – 63. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Burgmer, M., Fiori, W., Bunzemeier, H., Roeder, N. & Heuft, G. (2004). Komorbidität psychischer Störungen im G-DRG-System – Einfluss auf die Verweildauer und Erlössituation an einem deutschen Universitätsklinikum / Comorbidity of mental disorders in the German G-DRG system – Effect on length of stay and revenue at a university hospital. Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, 50 (3), 306 – 316. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Carney, R. M. & Freedland, K. E. (2017). Depression and coronary heart disease. Nature Reviews Cardiology, 14 (3), 145 – 155. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Giandinoto, J. A. & Edward, K. L. (2015). The phenomenon of co-morbid physical and mental illness in acute medical care: the lived experience of Australian health professionals. BMC Research Notes, 8 (1), 295. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Hauser, W., Grandt, D., Schafer, H., Gorge, G. & Krause-Wichmann, D. (2005). [Comorbidity of internal inpatients in the german diagnosis related groups-system]. Psychotherapie, Psychosomatk, Medizinische Psychologie, 55 (9 – 10), 442 – 446. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Labonte, R., Feather, J. & Hills, M. (1999). A story / dialogue method for health promotion knowledge development and evaluation. Health Education Research, 14 (1), 39 – 50. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Lethoba, K. G., Netswera, F. G. & Rankhumise, E. (2006). How professional nurses in a general hospital setting perceive mentally ill patients. Curationis, 29 (4), 4 – 11. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Leue, C., Driessen, G., Strik, J. J., Drukker, M., Stockbrugger, R. W., Kuijpers, P. M. et al. (2010). Managing complex patients on a medical psychiatric unit: an observational study of university hospital costs associated with medical service use, length of stay, and psychiatric intervention. Journal of Psychosomatic Research, 68 (3), 295 – 302. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Liggins, J. & Hatcher, S. (2005). Stigma toward the mentally ill in the general hospital: a qualitative study. General Hospital Psychiatry, 27 (5), 359 – 364. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Mayring, P. (2010). Qualitative Inhaltsanalyse. In G. MeyK. Mruck (Hrsg.), Handbuch Qualitative Forschung in der Psychologie (S. 601 – 613). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. First citation in articleGoogle Scholar

  • Newman, D., O’Reilly, P., Lee, S. H. & Kennedy, C. (2015). Mental health service users’ experiences of mental health care: an integrative literature review. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 22 (3), 171 – 182. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Pope, W. S. (2011). Another face of health care disparity: stigma of mental illness. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 49 (9), 27 – 31. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Ross, C. A. & Goldner, E. M. (2009). Stigma, negative attitudes and discrimination towards mental illness within the nursing profession: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 16 (6), 558 – 567. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Saravay, S. M. & Strain, J. J. (1994). APM Task Force on Funding Implications of Consultation-Liaison Outcome Studies. Special series introduction: a review of outcome studies. Psychosomatics, 35 (3), 227 – 232. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Sartorious, N. (2013). Comorbidity of mental and physical diseases: a main challenge for medicine of the 21st century. Shanghai Archives of Psychiatry, 25 (2), 68 – 69. First citation in articleMedlineGoogle Scholar

  • Schlapbach, M. & Ruflin, R. (2017). Koordinierte Versorgung für psychisch erkrankte Personen an der Schnittstelle „Akutsomatik – Psychiatrie resp. psychiatrische Klinik“ – Schlussbericht. socialdesign AG im Auftrag des Bundesamtes für Gesundheit (BAG), April 2017, Bern. First citation in articleGoogle Scholar

  • Schuler, D., Tuch, A. & Peter, C. (2018). Psychische Gesundheit. Kennzahlen 2016 (Obsan Bulletin 5/2018). Neuchâtel: Schweizerisches Gesundheitsobservatorium. First citation in articleGoogle Scholar

  • Tuch, A. (2018). Somatisch-psychische Komorbidität in Schweizer Akutspitälern. Prävalenz und Inanspruchnahme. (Obsan Bulletin 1/2018). Neuchâtel: Schweizerisches Gesundheitsobservatorium. First citation in articleGoogle Scholar

  • Wiegmann, D.A., Dansereau, D.F., McCagg, E.C., Rewey, K.L. & Pitre, U. (1992). Effects of knowledge map characteristics on information processing. Contemporary Educational Psychology, 17 (2), 136 – 155. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wulsin, L.R., Sollner, W. & Pincus, H.A. (2006). Models of integrated care. Medical Clinics of North America, 90 (4), 647 – 677. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar