Der Fragebogen zur Erfassung der schmerzspezifischen Selbstwirksamkeit (FESS)
Eine Adaptation des Pain Self-Efficacy Questionnaire für den deutschen Sprachraum
Abstract
Zusammenfassung. Zur Erfassung von Selbstwirksamkeitserwartungen bei Personen mit chronischen Schmerzen wird der Fragebogen zur Erfassung der schmerzspezifischen Selbstwirksamkeit (FESS), eine Adaptation des Pain Self-Efficacy Questionnaire (PSEQ) (Nicholas, 2007), vorgestellt. Im Gegensatz zu anderen Selbstwirksamkeitsmaßen berücksichtigt dieser bei der Einschätzung von Selbstwirksamkeitserwartungen die vorliegenden Schmerzen. In einer obe von N = 363 Patienten (vorwiegend mit Rückenschmerzen) einer orthopädischen Rehabilitationsklinik wurden die psychometrischen Eigenschaften des FESS überprüft. Das Cronbachs Alpha der Gesamtskala liegt bei α = .93. Die einfaktorielle Struktur ließ sich faktorenanalytisch belegen. Hinweise auf die konvergente Validität des FESS liefert besonders die hohe Korrelation zur schmerzbedingten Beeinträchtigung („disability”) (PDI). Hinsichtlich der Konstruktvalidität zeigen sich für den spezifischen FESS und ein allgemeines Selbstwirksamkeitsmaß (SWE) teilweise unterschiedliche Korrelationen zu zentralen Kriteriumsvariablen des Schmerzgeschehens. Regressionsanalysen zeigen den prädiktiven Nutzen des FESS. Somit scheint der FESS ein gutes Instrument zur Status- und Veränderungsmessung in der klinischen Praxis sowie zur Evaluation von Therapieerfolgen in der Schmerzforschung zu sein.
Abstract. The FESS, the German adaptation of the Pain Self-efficacy Questionnaire (Nicholas, 2007), is introduced for the assessment of self-efficacy in patients with chronic pain. In addition to other self-efficacy scales, the conviction of being able to approach activities despite the pain is taken into account. The psychometric properties of the FESS were assessed in a sample of 363 chronic pain patients in an orthopaedic rehabilitation hospital. The internal consistency of the scale is Cronbach’s alpha = .93. The results confirm a one-factorial solution. The FESS is highly correlated to pain disability (PDI), thus proving the scale’s convergent validity. Concerning construct validity, the specific FESS and a more general self-efficacy scale (SWE) reveal different correlation patterns with core outcome measures for chronic pain clinical trials. Regression analyses demonstrate the predictive value of the FESS. Altogether, the FESS seems to be a valid instrument for the evaluation of therapeutic success in the context of pain research.
Literatur
1993). Role of self-efficacy in rehabilitation outcome among chronic low back pain patients. Journal of Counseling Psychology, 40, 335–339.
(1999). Self efficacy as a mediator of the relationship between pain intensity, disability and depression in chronic pain patients. Pain, 80, 483–491.
(2001). Pain self-efficacy beliefs and pain behaviour. A prospective study. Pain, 94, 85–100.
(1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191–215.
(1997). Self-efficacy: the exercise of control. New York: Freeman.
(1998). Health promotion from the perspective of social cognitive theory. Psychology and Health, 13, 623–649.
(2005). Simulation study on Fit Indexes in CFA based on data with slightly distorted simple structure. Structural Equation Modeling, 12, 41–75.
(1999). Statistik für Sozialwissenschaftler (5. Auflage). Heidelberg: Springer.
(2003). Changes in self-efficacy and health status over 5 years: A longitudinal observational study of 306 patients with rheumatoid arthritis. Arthritis & Rheumatism, 49, 342–348.
(2004). Einführung in die Test- und Fragebogenkonstruktion. München: Pearson.
(1994). Behinderungseinschätzung bei chronischen Schmerzpatienten. Der Schmerz, 8, 100–110.
(1986). Exercise quotas, anticipatory concern and self-efficacy expectancies in chronic pain: a preliminary report. Pain, 24, 365–372.
(2005). Core outcome measures for chronic pain clinical trials: IMMPACT recommendations. Pain, 113, 9–19.
(2001). FESV. Fragebogen zur Erfassung der Schmerzverarbeitung. Göttingen: Hogrefe.
(1996). Die Schmerzempfindungs-Skala (SES). Göttingen: Hogrefe.
(2006). Gesundheit in Deutschland. Berlin: Robert Koch-Institut.
. (2001) Multidisciplinary rehabilitation for chronic low back pain: systematic review. British Medical Journal, 322, 1511–1516.
(1994). Beck-Depressions-Inventar (BDI). Bern: Huber.
(2006). Bevölkerungsrepräsentative Normierung der Skala zur Allgemeinen Selbstwirksamkeitserwartung. Diagnostica, 52, 26–32.
(1998). Fit Indices in Covariance Structure Modeling: Sensitivity to Underparametrized Model Misspecification. Psychological Methods, 3, 424–453.
(1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional vs. new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1–55.
(2003). Die Wirksamkeit stationärer medizinischer Rehabilitation in Deutschland bei chronischen Rückenschmerzen: eine systematische Literaturübersicht 1980–2001. Die Rehabilitation, 42, 143–154.
(2005). Zur Wirksamkeit stationärer medizinischer Rehabilitation in Deutschland bei chronischen Rückenschmerzen: Aktualisierung und methodenkritische Diskussion einer Literaturübersicht. Die Rehabilitation, 44, 24–33.
(1995). Isokinetic performance in low back pain patients: The predictive power of the self-efficacy scale. Journal of Occupational Rehabilitation, 5, 87–99.
(2004). Psychological aspects of persistent pain: current state of science. The Journal of Pain, 5, 195–211.
(2005). Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 86, 857–864.
(1996). Pain expectancies, pain, and functional self-efficacy expectancies as determinants of disability in patients with chronic low back disorders. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 212–220.
(1996). The relationship between self-efficacy and disability in chronic low back pain patients. International Journal of Rehabilitation and Health, 2, 19–28.
(1998). Comparison of the effects of perceived self-efficacy on coping with chronic cancer pain and coping with chronic low back pain. The Clinical Journal of Pain, 14, 303–310.
(1989). Development and evaluation of a scale to measure perceived self-efficacy in people with arthritis. Arthritis & Rheumatism, 32, 37–44.
(2006). Adult attachment, anxiety, and pain self-efficacy as predictors of pain intensity and disability. Pain, 123, 146–154.
(2007). The pain self-efficacy questionnaire: Taking pain into account. European Journal of Pain, 11, 153–163.
(1984). Preliminary validity study of the Pain Disability Index. Perceptual and Motor Skills, 59, 974.
(2001). Somatization symptoms and hypochondrical features in the general population. Psychosomatic Medicine, 63, 595–602.
(2002). SWE. Skala zur Allgemeinen Selbstwirksamkeitserwartung. In , Diagnostische Verfahren in der Psychotherapie (S. 362–365). Göttingen: Hogrefe.
(1999). Skalen zur Erfassung von Lehrer- und Schülermerkmalen. Dokumentation der psychometrischen Verfahren im Rahmen der Wissenschaftlichen Begleitung des Modellversuchs Selbstwirksame Schulen. Berlin: Freie Universität Berlin. ( www.fu-berlin.de/gesund/)
. (2006). Diagnosedaten der Patienten und Patientinnen in Vorsorge- oder Rehabilitationseinrichtungen 2004. Fachserie 12 Reihe 6.2.2.. Statistisches Bundesamt: Wiesbaden.
. (2002). Psychological factors in chronic pain: Evolution and revolution. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 70, 678–690.
(2004). Performance problems of patients with chronic low-back pain and the measurement of patient-centered outcome. Spine, 29, 87–93.
(1996). Inpatient vs. outpatient pain management: results of a randomised controlled trial. Pain, 66, 13–22.
(1999). Generalizing from a controlled trial: the effects of patient preference versus randomization on the outcome of inpatient versus outpatient chronic pain management. Pain, 83, 57–65.
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